Moj internet dnevnik
xenci
Blog
petak, ožujak 27, 2009
Maroko je kao drvo koje ima korijene u Africi, ali listi uživaju u europskom zraku, kaže kralj Hassan II. (1929-1999). Evo nekoliko osnovnih podataka o Maroku: Maroko je kraljevina, ima nešto manje od 34 milijuna stanovnika, sadašnji kralj je Mohammed VI. i  imaju neovisnost od Francuske od 1956.godine. Ovdje žive Arapi i Berberi, koji su prvotni stanovnici Maroka. 50 posto stanovništva u Maroku je mlađe od 15.godina, a najveći problem je još uvijek pismenost. Bez obzira što Vlada potiće programe pismenosti, u Maroku je pismeno 39 posto žena i 64 posto muškaraca u prosjeku, a najveći problem je pismenost u ruralnim dijelovima, gdje se procjenjuje da je pismeno tek oko 10 posto žena. Žene imaju pravo glasa od 1972.godine, mogu biti i birane u Parlament. Glavne grane gospodarstva su ribolov, poljoprivreda i turizam. Vjeroispovjed je islam, i to ortodoksna, sunitska (za razliku od Irana gdje su šiiti), ali je vjera odvojena od države u svim segmentima. Tako šetanjem po glavnom gradu možete vidjeti pokrivene žene, one u čadoru, one sasvim zakrivenog lica (tih je najmanje) te one odkrivene, kojih je možda i najviše. I izgleda da nikoga ne smeta to što su drugi drugačiji.
Jučer sam razgledavala Rabat. Kako sam ovdje došla sama (doduše u posjet prijatelju koji tu živi), malo sam bila zabrinuta kako ći se snaći sama po gradu koji ne poznajem. Službeni jezici ovdje su arapski i francuski, a kako ja ne govorim ni jedan, ostala sam prepuštena na milost i nemilost onih pojedinaca koji ovdje govore engleski. A tih baš i nema puno. Na sreću, izgleda da se sudbina pobrine da vam uvijek pošalje na put ljude koje trebateJ.
Uglavnom, krenula sam pješice prema medini (to znaći grad na arapskom), to jest najstariji dio grada. Uzela sam turistički vodič i kartu i krenula u pravcu medine. Trebalo mi je otprilike pola sata hodanja, kad sam pitala nekog prolaznika da li idem u dobrom pravcu, kad gle, i taj dečko kaže da ide prema medini i da možemo zajedno. Upoznali se, zove se Abulah, ima 27 godina i dolazi iz grada Ahfir, smješen na sjeveru Maroka uz sredozemsku obalu. Uglavnom, proveli smo prijepodne zajedno, šetajući medinom i razgledavajući znamenitosti. Prošli smo kroz Bab El-Had (Nedjeljna vrata), izgrađena u 17.stoljeću, koja vode u medinu.  A medina je kao jedan veliki labirint malih uličica, od kojih su neke široke i samo 50 centimetara. Zapravo , jedna ogromna tržnica, na kojoj možete naći sve i svašta, od kokoši pa do cipela. Svakojaki mirisi hrane, mirodija prevladavaju ulicama. Na sredini medine nalazi se naravno, džamija. Od Nedjeljnih vrata se prema zapadnom dijelu proteže Andaluzijski zid, koji su izgradili muslimani izbjegli iz Andaluzije, pošto kada su došli u Rabat, pronašli su medinu nezaštićenu, bez zidova. Visok je 5 metara i proteže se dužinom od 1.400 metara.
Kako šetnja gradom umara, Abdulah me pozvao na ručak. Tijekom razgovora saznala sam da je svaka glavna (najveća) ulica u svakom gradu u Maroku nazvana Mohammed V., najpoznatijeg sultana, tijekom čije vladavine je Maroko dobio nezavisnost, a on sam je zbog zalaganja za neovisnost protjeran na Madagaskar. Maroko je svoju neovisnost proglasio već 1944.godine, a kraljevska obitelj se vraća iz egzila 1955. Protektorat Francuske tako završava 1956.godine. Hasan II, sin Mohammeda V, je proglašen kraljem, a sadašnji je kralj Mohammed VI, sin Hassana II. (uf , tko bi pamtio sva ta imena).
Poslije ručka odemo s Abdulahom još na čaj, specijalni marokanski čaj od mente. Odličan. Poslovimo se jer on nastavlja put u Casablancu, a ja šetam glavnom avenijom Mohammed V, gdje se nalazi i marokanski parlament. Ima dva doma, u svakom je 250 zastupnika. Ali glavnu rijeć ima kralj.
Ispred parlamenta se upoznat s drugim Marokancem, on se zove Abdel. Radi u sustavu socijalne skrbi i usput studira sociologiju. Želi otići u Evropu (kažem ja njemu, nemoj, tamo je recesija, što ti to treba). Inaće, samo u Francuskoj živi oko 3 milijona Marokanaca, koji svoj teško zasluženi novac šalju obiteljima u Maroko. Procjenjuje se da je svake godine na taj način poslano oko dvije milijarde američkih dolara (!!!) iz inozemstva.
Uglavnom, Abdel se mi ponudi za vodiča, pa smo otišli pogledati katedralu Saint-Pierre u Rabatu (izgrađena 1930.), koja je veličine otprilike zagrebačke, i potpuno je bijela. Nalazi se u predjelu grada koji se zove Ville Nouvelle (novi grad), koji je sagrađen tijekom protektorata Francuske nad Marokom, te ima sasvim europski štih.
Od katedrale krećemo prema Mauzoleju Mohammed V, prekrasnoj zgradi, sagrađenoj u zahvalu sultanu Mohammedu V. Kupola mauzleja predstavlja ručni rad marokanskih umjetnika, sagrađen je iz mahagonija i ručno oslikan. Oko mauzoleja čuvari koji čuvaju zgradu. A od tamo sam prvi put vidjela Atlantik. Spustili smo se prema moru, na dijelu obale su veliki radovi, saznala sam da investitori iz Arapskih emirata tamo grade hotele i plaže za turiste. Abdel kaže da su željeli sagraditi visoke nebodere, ali je sadašnji kralj to zabranio, jer bi to potpuno promijenilo izgled Rabata. Zatražio je od investitora da projekt prilagode te da se hoteli moraju uklopiti izgledu povijenog Rabata. Rekla sam mu da imaju mudrog kralja. Kad bi se to barem moglo reći i za Hrvatsku.
Posjetili smo i Bab Oudaia, vrata Oudaia, dakle isto ulaz u grad, ali s druge strane, sagrađena 1195.godine. tamo se dans nalazi i muzej, a ispreg vrata sjede žene koje kanom ocrtavaju ruke prolaznicima. To je starodavni običaj žena Berbera, koje su ocrtavale ruke i noge tijekom posebnih blagdana, a navodno štiti i od zlih sila i uroka. Naravno da nisam mogla odoljetiJ - boja ostaje tjedan dana na ruki.
Otišli smo i na terasu s koje se vidi prekrasan pogled na pješčane plaže Rabata. Jučer su se neki i kupali, temperatura vode je oko 18 stupnjeva. Jedan od voih dana ću se i ja. Naime nema šance da odem iz Maroka a da se nisam kupala u Atlantiku.
Tu sam se poslovila s Abdelom te uzela taksi prema mjestu mog smješaja. A navečer sam s prijjateljem prošetala centrom, vidjela kraljevsku palaču (zapravo samo zidove okolo), popila piće u kafiću.
Danas nastavljam obilaskom Rabata, a sutra ujutro odlazimo za Marakeš.